Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2017

«Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση 1950 - 1974»

Πρόγραμμα προβολών ταινιών και ντοκιμαντέρ με ελεύθερη είσοδο στην Πινακοθήκη
Στο πλαίσιο της έκθεσης «Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση 1950 - 1974», η οποία συνεχίζεται έως και τις 12 Μάρτη 2017 στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (Λεωνίδου και Μυλλέρου και Γερμανικού και Μυλλέρου, πλατεία Αυδή, Μεταξουργείο - Στάση Μετρό «Μεταξουργείο»), διοργανώνονται προβολές ταινιών και ντοκιμαντέρ. 

Την έκθεση διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων και τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων. Η είσοδος στην έκθεση και στις προβολές είναι ελεύθερη.

Το πρόγραμμα των προβολών συνεχίζεται ως εξής:

Τετάρτη 22 Φλεβάρη

11.00: «Τόποι εξορίας και ιστορικής μνήμης: Μακρόνησος» (2000), του Λεωνίδα Βαρδαρού

16.00: «Μαγική Πόλη» του Νίκου Κούνδουρου

Η Αθήνα των λαϊκών συνοικιών του 1950, των λούνα παρκ, των νταήδων, των κοριτσιών που κάνουν όνειρα, της αλληλεγγύης των απλών ανθρώπων. Επηρεασμένη άμεσα από το κίνημα του νεορεαλισμού, η «Μαγική Πόλη» έφερε μια νέα πνοή στον ελληνικό κινηματογράφο. Υπέροχη μουσική επένδυση από τον Μάνο Χατζιδάκι, κινηματογραφικό ντεμπούτο του Θανάση Βέγγου.

Πέμπτη 23 Φλεβάρη

11.00: «Η δίκη της Χούντας» (ντοκιμαντέρ)

16.00: «Νέος Παρθενώνας», Ομάδα των 4, 1975 Σκηνοθεσία - Σενάριο: Χρονόπουλος Κώστας, Χρυσοβιτσάνος Γιώργος, Ζάχος Σπύρος, Σκρουμπέλος Θανάσης.

Ντοκιμαντέρ για τους χώρους στους οποίους εκτοπίστηκαν και φυλακίστηκαν οι αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης. Με τις προσωπικές μαρτυρίες πολλών εξ αυτών δίνονται πολύτιμες πληροφορίες και στοιχεία για τη Μακρόνησο και τη Γυάρο, τα δύο ξερονήσια στα οποία βασανίστηκαν πολλοί κρατούμενοι.

Παρασκευή 24 Φλεβάρη

11.00: «Νέος Παρθενώνας», Ομάδα των 4, 1975 Σκηνοθεσία - Σενάριο: Χρονόπουλος Κώστας, Χρυσοβιτσάνος Γιώργος, Ζάχος Σπύρος, Σκρουμπέλος Θανάσης.

Ντοκιμαντέρ για τους χώρους στους οποίους εκτοπίστηκαν και φυλακίστηκαν οι αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης. Με τις προσωπικές μαρτυρίες πολλών εξ αυτών δίνονται πολύτιμες πληροφορίες και στοιχεία για τη Μακρόνησο και τη Γυάρο, τα δύο ξερονήσια στα οποία βασανίστηκαν πολλοί κρατούμενοι.

16.00 «Καραβάν Σαράι» του Τάσου Ψαρρά

Λίγο πριν το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, το 1948, γίνεται εκκένωση των παραμεθόριων χωριών, για να διευκολυνθούν οι κινήσεις του Εθνικού Στρατού και των ανταρτών. Ένας σαραντάρης χωρικός, ο Μαργαρίτης (Θύμιος Καρακατσάνης), αναγκάζεται όπως πολλοί άλλοι να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κατεβεί μαζί με τα δύο παιδιά του στη Θεσσαλονίκη. Εγκαθίσταται σε ένα από τα επιταγμένα, για το σκοπό αυτό, κτίρια της πόλης, το Καραβάν Σαράι.

Σάββατο 25 Φλεβάρη

11.00 «22 Πρωτοχρονιές» του Βαγγέλη Δημητρίου

Μέσα σε είκοσι δύο Πρωτοχρονιές των ταραγμένων χρόνων, από το 1941 έως το 1962, ένας ανώνυμος Έλληνας καταγράφει τις αλλαγές που φέρνει κάθε καινούριος χρόνος στον ίδιο, σε δικά του πρόσωπα, στο κοινωνικό του περιβάλλον.

16.00: «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα

Η ταινία περιστρέφεται γύρω από τη δράση και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη, δίνοντας έμφαση στη γνωστή απολογία του. Τοποθετείται μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου και εξιστορεί τη δράση όχι μόνο του Μπελογιάννη, αλλά και των υπόλοιπων συντρόφων του, ενώ σχολιάζει και το πολιτικό κλίμα που επικρατούσε τότε στην Ελλάδα.

Κυριακή 26 Φλεβάρη

11.00 «Παράσταση για ένα ρόλο», του Δ. Γρηγοράτου 1978.

Με αφορμή μια θεατρική παράσταση παρουσιάζεται η γεμάτη βάσανα ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας, από τη Μικρασιατική Καταστροφή μέχρι την εισβολή στην Κύπρο. Ειδικότερα, εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους οι εκάστοτε ξένοι προστάτες της Ελλάδας ωφελήθηκαν από τις καταστροφές και τις δοκιμασίες, τόσο της χώρας μας όσο και της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου και των Βαλκανίων.

13.00 «Καραβάν Σαράι» του Τάσου Ψαρρά

Λίγο πριν το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, το 1948, γίνεται εκκένωση των παραμεθόριων χωριών, για να διευκολυνθούν οι κινήσεις του Εθνικού Στρατού και των ανταρτών. Ένας σαραντάρης χωρικός, ο Μαργαρίτης (Θύμιος Καρακατσάνης), αναγκάζεται όπως πολλοί άλλοι να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κατεβεί μαζί με τα δύο παιδιά του στη Θεσσαλονίκη. Εγκαθίσταται σε ένα από τα επιταγμένα, για το σκοπό αυτό, κτίρια της πόλης, το Καραβάν Σαράι.

Τρίτη 28 Φλεβάρη

11.00: «Νέος Παρθενώνας», Ομάδα των 4, 1975 Σκηνοθεσία -Σενάριο: Χρονόπουλος Κώστας, Χρυσοβιτσάνος Γιώργος, Ζάχος Σπύρος, Σκρουμπέλος Θανάσης.

Ντοκιμαντέρ για τους χώρους στους οποίους εκτοπίστηκαν και φυλακίστηκαν οι αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης. Με τις προσωπικές μαρτυρίες πολλών εξ αυτών δίνονται πολύτιμες πληροφορίες και στοιχεία για τη Μακρόνησο και τη Γυάρο, τα δύο ξερονήσια στα οποία βασανίστηκαν πολλοί κρατούμενοι.

16.00: «Ο φάκελος Πολκ στον αέρα» του Διονύση Γρηγοράτου, Α΄και Β΄μέρος (16.00- 20.00)

Στην ταινία οι σκηνές του χθες και του σήμερα εναλλάσσονται µε ντοκουμέντα και ασπρόμαυρα κομμάτια φιξιόν ή συνεντεύξεις των αληθινών πρωταγωνιστών της υπόθεσης. Η έρευνα, για να γίνει η ταινία, κράτησε πάνω από δυο χρόνια.

Τετάρτη 1 Μάρτη

11.00: «Σαν πέτρινα λιοντάρια στην μπασιά της νύχτας» (2012, του Ολιβιέ Ζισουά)

Πρόκειται για ένα ποιητικό, ελεγειακό κινηματογραφικό δοκίμιο, χαραγμένο από μνήμες, εικόνες και ήχους του ξερότοπου Μακρονήσου, του σωφρονιστηρίου των κομμουνιστών, απ' όπου πέρασαν χιλιάδες και χιλιάδες, επώνυμοι και ανώνυμοι αγωνιστές... Η τραχιά καθημερινότητα των εξόριστων αναβιώνει μέσα από το σιωπηλό τοπίο και το πλατάγισμα των κυμάτων, ανακατεμένο με ποιητικά κείμενα κρατουμένων, με ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα εποχής. Συγκινητική και πρωτότυπη η προσέγγιση του Ζισουά, εμφυσά ζωή σε πολύτιμες ιστορικές στιγμές.

16.00: «Καραβάν Σαράι» του Τάσου Ψαρρά

Λίγο πριν το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, το 1948, γίνεται εκκένωση των παραμεθόριων χωριών, για να διευκολυνθούν οι κινήσεις του Εθνικού Στρατού και των ανταρτών. Ένας σαραντάρης χωρικός, ο Μαργαρίτης (Θύμιος Καρακατσάνης), αναγκάζεται όπως πολλοί άλλοι να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κατεβεί μαζί με τα δύο παιδιά του στη Θεσσαλονίκη. Εγκαθίσταται σε ένα από τα επιταγμένα, για το σκοπό αυτό, κτίρια της πόλης, το Καραβάν Σαράι.

Πέμπτη 2 Μάρτη

11.00 «Τόποι πολιτικής εξορίας και ιστορικής μνήμης: Άη Στράτης» (2008) του Λεωνίδα Βαρδαρού

16.00: «Μαγική Πόλη» του Νίκου Κούνδουρου

Η Αθήνα των λαϊκών συνοικιών του 1950, των λούνα παρκ, των νταήδων, των κοριτσιών που κάνουν όνειρα, της αλληλεγγύης των απλών ανθρώπων. Επηρεασμένη άμεσα από το κίνημα του νεορεαλισμού, η «Μαγική Πόλη» έφερε μια νέα πνοή στον ελληνικό κινηματογράφο. Υπέροχη μουσική επένδυση από τον Μάνο Χατζιδάκι, κινηματογραφικό ντεμπούτο του Θανάση Βέγγου.

Παρασκευή 3 Μάρτη

11.00: «Η ζωή στους βράχους»  (2009, 98’) της Αλίντας Δημητρίου

«Η ζωή στους βράχους», που αποτελεί τη συνέχεια της ταινίας της «Πουλιά στο βάλτο», παρακολουθεί τη ζωή 33 γυναικών μετά την υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας. Κάποιες οδηγήθηκαν στον Δημοκρατικό Στρατό για να σωθούν, ενώ άλλες συνελήφθησαν, φυλακίστηκαν, καταδικάστηκαν σε ισόβια, εξορίστηκαν ή εκτελέστηκαν.

16.00 «22 Πρωτοχρονιές» του Βαγγέλη Δημητρίου

Μέσα σε είκοσι δύο Πρωτοχρονιές των ταραγμένων χρόνων, από το 1941 έως το 1962, ένας ανώνυμος Έλληνας καταγράφει τις αλλαγές που φέρνει κάθε καινούριος χρόνος στον ίδιο, σε δικά του πρόσωπα, στο κοινωνικό του περιβάλλον.

Σάββατο 4 Μάρτη

11.00: «Καραβάν Σαράι» του Τάσου Ψαρρά

Λίγο πριν το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, το 1948, γίνεται εκκένωση των παραμεθόριων χωριών, για να διευκολυνθούν οι κινήσεις του Εθνικού Στρατού και των ανταρτών. Ένας σαραντάρης χωρικός, ο Μαργαρίτης (Θύμιος Καρακατσάνης), αναγκάζεται όπως πολλοί άλλοι να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κατεβεί μαζί με τα δύο παιδιά του στη Θεσσαλονίκη. Εγκαθίσταται σε ένα από τα επιταγμένα, για το σκοπό αυτό, κτίρια της πόλης, το Καραβάν Σαράι.

16.00: «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα

Η ταινία περιστρέφεται γύρω από τη δράση και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη, δίνοντας έμφαση στη γνωστή απολογία του. Τοποθετείται μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου και εξιστορεί τη δράση όχι μόνο του Μπελογιάννη, αλλά και των υπόλοιπων συντρόφων του, ενώ σχολιάζει και το πολιτικό κλίμα που επικρατούσε τότε στην Ελλάδα.

Κυριακή 5 Μάρτη

11.00: «Σαν πέτρινα λιοντάρια στην μπασιά της νύχτας» (2012, του Ολιβιέ Ζισουά)

Πρόκειται για ένα ποιητικό, ελεγειακό κινηματογραφικό δοκίμιο, χαραγμένο από μνήμες, εικόνες και ήχους του ξερότοπου Μακρονήσου, του σωφρονιστηρίου των κομμουνιστών, απ' όπου πέρασαν χιλιάδες και χιλιάδες, επώνυμοι και ανώνυμοι αγωνιστές... Η τραχιά καθημερινότητα των εξόριστων αναβιώνει μέσα από το σιωπηλό τοπίο και το πλατάγισμα των κυμάτων, ανακατεμένο με ποιητικά κείμενα κρατουμένων, με ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα εποχής. Συγκινητική και πρωτότυπη η προσέγγιση του Ζισουά, εμφυσά ζωή σε πολύτιμες ιστορικές στιγμές.

13.00: «Μαγική Πόλη» του Νίκου Κούνδουρου

Η Αθήνα των λαϊκών συνοικιών του 1950, των λούνα παρκ, των νταήδων, των κοριτσιών που κάνουν όνειρα, της αλληλεγγύης των απλών ανθρώπων. Επηρεασμένη άμεσα από το κίνημα του νεορεαλισμού, η «Μαγική Πόλη» έφερε μια νέα πνοή στον ελληνικό κινηματογράφο. Υπέροχη μουσική επένδυση από τον Μάνο Χατζιδάκι, κινηματογραφικό ντεμπούτο του Θανάση Βέγγου.

Τρίτη 7 Μάρτη

11.00: «Τόποι πολιτικής εξορίας και ιστορικής μνήμης: Άη Στράτης» (2008) του Λεωνίδα Βαρδαρού

16.00: «Συνοικία το όνειρο» του Αλέκου Αλεξανδράκη

Η  εικόνα μιας φτωχογειτονιάς της Αθήνας, του Ασύρματου. Μιας παραγκούπολης ανάμεσα στο λόφο του Φιλοπάππου και τα Άνω Πετράλωνα. Το κέντρο του κόσμου για τους κατοίκους της, οι οποίοι με κάθε τρόπο προσπαθούν να ξεφύγουν από τη φτώχεια και την ανέχεια, χωρίς ωστόσο να χάσουν την αξιοπρέπειά τους.

18.00: «22 Πρωτοχρονιές» του Βαγγέλη Δημητρίου

Μέσα σε είκοσι δύο Πρωτοχρονιές των ταραγμένων χρόνων, από το 1941 έως το 1962, ένας ανώνυμος Έλληνας καταγράφει τις αλλαγές που φέρνει κάθε καινούριος χρόνος στον ίδιο, σε δικά του πρόσωπα, στο κοινωνικό του περιβάλλον.

Τετάρτη 8 Μάρτη

11.00: «Τόποι πολιτικής εξορίας και ιστορικής μνήμης: Μακρόνησος» (2000), του Λεωνίδα Βαρδαρού

16.00: «Καραβάν Σαράι» του Τάσου Ψαρρά

Λίγο πριν το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, το 1948, γίνεται εκκένωση των παραμεθόριων χωριών, για να διευκολυνθούν οι κινήσεις του Εθνικού Στρατού και των ανταρτών. Ένας σαραντάρης χωρικός, ο Μαργαρίτης (Θύμιος Καρακατσάνης), αναγκάζεται όπως πολλοί άλλοι να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κατεβεί μαζί με τα δύο παιδιά του στη Θεσσαλονίκη. Εγκαθίσταται σε ένα από τα επιταγμένα, για το σκοπό αυτό, κτίρια της πόλης, το Καραβάν Σαράι.

Πέμπτη 9 Μάρτη

11.00: «Η ζωή στους βράχους»  (2009, 98’) της Αλίντας Δημητρίου

«Η ζωή στους βράχους», που αποτελεί τη συνέχεια της ταινίας της «Πουλιά στο βάλτο», παρακολουθεί τη ζωή 33 γυναικών μετά την υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας. Κάποιες οδηγήθηκαν στον Δημοκρατικό Στρατό για να σωθούν, ενώ άλλες συνελήφθησαν, φυλακίστηκαν, καταδικάστηκαν σε ισόβια, εξορίστηκαν ή εκτελέστηκαν.

16.00: «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα

Η ταινία περιστρέφεται γύρω από τη δράση και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη, δίνοντας έμφαση στη γνωστή απολογία του. Τοποθετείται μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου και εξιστορεί τη δράση όχι μόνο του Μπελογιάννη, αλλά και των υπόλοιπων συντρόφων του, ενώ σχολιάζει και το πολιτικό κλίμα που επικρατούσε τότε στην Ελλάδα.

Παρασκευή 10 Μάρτη

11.00:  «Τα κορίτσια της βροχής» της Αλίντας Δημητρίου (2011, 120΄)

Με την ταινία «Τα κορίτσια της βροχής» ολοκληρώνεται η τριλογία για τη συμμετοχή της γυναίκας στους πολιτικούς αγώνες κατά το δεύτερο μισό του αιώνα που μας πέρασε. Μια συμμετοχή που έχει αποσιωπηθεί. Η ταινία αναφέρεται αποκλειστικά στις γυναίκες που ταλαιπωρήθηκαν και κακοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της επταετίας και σήμερα καταθέτουν τη μαρτυρία τους.

16.00: «Σαν πέτρινα λιοντάρια στην μπασιά της νύχτας» (2012, του Ολιβιέ Ζισουά)

Πρόκειται για ένα ποιητικό, ελεγειακό κινηματογραφικό δοκίμιο, χαραγμένο από μνήμες, εικόνες και ήχους του ξερότοπου Μακρονήσου, του σωφρονιστηρίου των κομμουνιστών, απ' όπου πέρασαν χιλιάδες και χιλιάδες, επώνυμοι και ανώνυμοι αγωνιστές... Η τραχιά καθημερινότητα των εξόριστων αναβιώνει μέσα από το σιωπηλό τοπίο και το πλατάγισμα των κυμάτων, ανακατεμένο με ποιητικά κείμενα κρατουμένων, με ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα εποχής. Συγκινητική και πρωτότυπη η προσέγγιση του Ζισουά, εμφυσά ζωή σε πολύτιμες ιστορικές στιγμές.

Σάββατο 11 Μάρτη

11.00: «Ο Θίασος», του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Η ταινία ακολουθεί τις περιπέτειες ενός περιοδεύοντος θιάσου στην Ελλάδα από το 1939 μέχρι το 1952, ο οποίος προσπαθεί να παρουσιάσει μια θεατρική παράσταση του βουκολικού δράματος του Περεσιάδη «Γκόλφω, η βοσκοπούλα».

16.00: «Οι παράνομοι» (1958) του Νίκου Κούνδουρου

Μια ταινία, χαρακτηριστικό δείγμα της νέας πνοής του ελληνικού κινηματογράφου. Ο Κούνδουρος χρησιμοποίησε κλασικά μοτίβα, όπως εκείνο της παρανομίας και της περιπλάνησης στην ύπαιθρο, σε συνδυασμό με στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού, προερχόμενα από τον αστείρευτο θησαυρό της αρχαίας τραγωδίας και της λαϊκής παράδοσης. Τρεις φυγάδες (Τίτος Βανδής, Ανέστης Βλάχος και Πέτρος Φυσούν) προσπαθούν, ο καθένας για δικούς του λόγους, να διαφύγουν τη σύλληψή τους από τη Χωροφυλακή. Καταδιώκονται, επειδή ο ένας σκότωσε τον αδερφό του για ένα κομμάτι γης, ο άλλος είχε αντιστασιακή δράση και ο τελευταίος επειδή δολοφόνησε τον προδότη που ευθυνόταν για την καταστροφή ενός ολόκληρου χωριού από τους ναζί.

Κυριακή 12 Μάρτη

11.00: «Τόποι πολιτικής εξορίας και ιστορικής μνήμης: Μακρόνησος» (2000), του Λεωνίδα Βαρδαρού

13.00: «22 Πρωτοχρονιές» του Βαγγέλη Δημητρίου

Μέσα σε είκοσι δύο Πρωτοχρονιές των ταραγμένων χρόνων, από το 1941 έως το 1962, ένας ανώνυμος Έλληνας καταγράφει τις αλλαγές που φέρνει κάθε καινούριος χρόνος στον ίδιο, σε δικά του πρόσωπα, στο κοινωνικό του περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου